Autokal III on moderni, kattava ja helppokäyttöinen toiminnanohjausjärjestelmä (ERP), jossa koko kalusto ja työntekijät sekä näihin liittyvät varaukset ja toteumat näkyvät yhdellä vilkaisulla. Autokal-järjestelmän ensimmäinen versio on jo 1990-luvulta ja sitä on kehitetty yhdessä käyttäjien kanssa. Se sisältää koko logistisen ketjun varauksen kirjauksesta ja todentamisesta kentällä kirjattavien toteutumien kautta laskutustietoihin. Ohjelma on perustoiminnoiltaan yksinkertainen, mutta ominaisuuksiltaan monipuolinen. Se tekee työn organisoinnista, raportoinnista ja asiakkuuksien hallinnasta helppoa ja nopeaa.
Autokal-järjestelmän ydin on selkeä kalenteri
Koneiden ja työntekijöiden varaukset näkyvät yhdellä vilkaisulla Autokal-kalenterista, joka erottelee ne varaustyypin ja varauksen statuksen mukaan eri väreissä. Koneille ja kuljettajille on omat kalenterinsa.
![]() |
Historiaa
Autokal III selkeä visuaalinen kalenterinäyttö pohjautuu jo 1990-luvulla Helsingin Energialle ja Puolustusvoimille tehtyyn Autokal I toiminnanohjausjärjestelmään. Ohjelmistoa kehitettiin edelleen myös Nostokonepalvelun tarpeisiin.
Autokal II valmistui vuonna 2011. Autokal II -ohjelmisto rakennettiin kokonaan uudelleen Sharepoint -alustalle, siihen lisättiin mobiili-ominaisuudet ja toimintalogiikkaa muutettiin avoimemmaksi, tukemaan paremmin erilaisten toimialojen toimintaa.
Vuonna 2018 käyttöönotetussa Autokal III -versiossa tietokanta-alusta vaihdettiin Microsoft Azureen.
Ohjelmiston toimintalogiikkaa ja ominaisuuksia on vuosien varrella kehitetty kulloistenkin käyttäjien toiveiden ja tarpeiden mukaan. Ohjelman tärkeimmät perusperiaatteet ovat kuitenkin edelleen samat;
- tiedon tallentaminen ja jakaminen etenevän tilausprosessin eri vaiheiden käyttöön yhdellä kertaa,
- visuaalinen prosesssin eri vaiheiden kuvaus ja
- tallennusdialogien rakentaminen siten, että kokonaiskuva on mahdollisimman helppo hahmottaa nopeasti.
Autokal onkin toteuttanut Lean -johtamisen periaatteita jo silloin kun Leania ei vielä kutsuttu Leaniksi.
Seuraamme aktvisesti sekä tietoteknistä kehitystä, että liiketoimintaympäristön kehittymistä ja autamme asiakkaitamme kehittymään niiden mukana.
Ohjelman kehitys ja ylläpito
N Consult Oy vastaa ohjelmiston suunnittelusta ja kehityksestä sekä käyttöönoton liiketoiminnallisesta konsultoinnista ja koulutuksesta. Teknisen ylläpidon ja ohjelmoinnin hoitaa Vincit Solutions Oy. Vincit Solutions Oy kuuluu Vincit Groupiin. Vincit Group tarjoaa myös muut yrityksenne tarvitsemat IT-palvelut kuten päätelaitteet, pilvipalvelut, tietoliikenne- ja konesalipalvelut.
Pyydä lisätietoja, tule tutustumaan demoaineistoon tai pyydä esittelykäynti:
N Consult Oy: Tanja Lahti, puh. 040 5533 784, tanja.lahti@nconsult.fi
Vincit Oyj: Olli Saarela, puh 044 321 3329, olli.saarela@vincit.fi


