ISO 9001 on standardoitu johtamisjärjestelmä, jossa näkökulmana on asiakkaan kokema laatu.
Yleiset vaatimukset kaikissa johtamisjärjestelmissä:
- Johdon sitoutuminen järjestelmän tavoitteisiin ja vaatimuksin, systemaattiseen toimintatapaan ja aktiiviseen viestintään
- Henkilöstö mukaan
- Prosessimainen toimintamalli
- Jatkuva parantaminen
- Näyttöön perustuva päätöksenteko
ISO 9001 laatujärjestelmän erityisvaatimuksia:
- Tunnistetaan organisaatiota koskevat sitovat vaatimukset, kuten asiakasvaatimukset, muiden sidosryhmien vaatimukset, lait, asetukset ja pakottavat standardit, sekä yrityksen itselleen asettamat vaatimukset, sekä seurataan systemaattisesti vaatimusten noudattamista.
- Tunnistetaan yrityksen toimintaympäristö ja sidosryhmät, sekä niiden vaikutukset yrityksen toimintaan.
- Tunnistetaan toiminnan merkittävimmät riskit ja suunnitellaan niiden hallintakeinot.
- Asetetaan tavoitteita laadun jatkuvaksi parantamiseksi ja riskien hallitsemiseksi.
- Seurataan ja mitataan systemaattisesti tavoitteiden toteutumista.
Standardi on hankittavissa SFS verkkosivuilta: ISO 9001
Plan, do, check, act! Saanko auttaa?
Voit myös ostaa Laatujärjestelmä-dokumenttipaketin kaupastamme!
![Share on Facebook Facebook](https://nconsult.fi/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/facebook.png)
![Share on Twitter twitter](https://nconsult.fi/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/twitter.png)
![Share by email mail](https://nconsult.fi/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/mail.png)