Toimivan järjestelmän edellytyksenä on johdon aito halu ja sitoutuminen toimintojen jatkuvaan, asiakaslähtöiseen kehittämiseen. Laatujärjestelmä kuvaa yrityksen normaalia toimintaa. Se kannattaa tehdä yrityksen omalla kielellä ja käsitteistöllä. Järjestelmän täytyy palvella yrityksen toimintaa. Laadunhallinta ei ole erillinen toiminto, vaan osa kaikkea yrityksen toimintaa ja suunnittelua.
ISO -standardi tukee ja opastaa rakentamista. Järjestelmän ulkoinen auditointi ja sertifiointi eivät ole pakollisia. Ne toimivat kolmannelle osapuolelle osoituksena ja tarkistuksena siitä että teemme mitä lupaamme.
Plan, do, check, act! Saanko auttaa?
Voit myös ostaa Laatujärjestelmä-dokumenttipaketin kaupastamme!
N Consult Oy auttaa yritystäsi laatimaan yrityksesi toimintoja ja johtamista tukevan ISO 9001 – standardin mukaisen laatujärjestelmän. Voimme myös hoitaa yrityksesi laadunhallintaa ja järjestelmän ylläpitoa vuokrattuna laatupäällikkönä. Jotta järjestelmä oikeasti palvelisi juuri sinun yrityksesi toimintaa, konsultti esittää kysymykset ja voi toimia kirjurina. Sanat ja tekemisen tahto täytyy kuitenkin tulla yrityksen johdolta ja työntekijöiltä. Laatujärjestelmän rakentaminen – kuten mikä tahansa kehitysprojekti kunnolla tehtynä – vaatii aluksi varsinkin yrityksen johdon resursseja. Suunnitteluun käytetty aika tulee nopeasti takaisin toimintojen tehostumisena ja kaikenlaisen turhan sähläyksen vähentymisenä.
Laatujärjestelmän ylläpidossa ja hallinnassa kannattaa panostaa dokumentinhallintajärjestelmän suunnittelemiseen. Ilman hallintajärjestelmää ylläpito joko vie tarkoituksettoman paljon resursseja tai johtaa siihen ettei järjestelmää käytetä eikä päivitetä ja rakentamiseen käytetty työ vähitellen menee hukkaan.
Lataa tästä ilmainen kuvaus laatujärjestelmän rakentamisprosessin vaiheista: Laatujärjestelmä Step by Step
Lisätietoa ISO 9000 laadunhallinnasta ja standardeista: SFS


